Principper for arbejdet med obligatoriske nationale test i Distrikt Hjallerup
I forhold til klassen og den enkelte elev:
- Der gives en tilbagemelding til hele klassen om klassens opnåede resultat. Formålet er at analysere årsagen til resultaterne, men fokus lægges på den fremadrettede indsats.
- Der evalueres med den enkelte elev om resultatet at testen og den opfølgning, der er nødvendig.
- Hvis eleven placerer sig i ”mangelfuld præstation” eller i ”ikke tilstrækkelig præstation”, i dansk skal eleven efterfølgende afdækkes individuelt i henhold til retningslinjerne i Kommunal strategi for læsning. Disse udarbejdes af dansklærerne i samarbejde med skolens læsevejleder.
I forhold til forældrene:
- Den lærer, der har ansvaret for undervisningen, udskriver forældrerapporten.
- Forældrerapporten og forældrebrevet lægges i en lukket kuvert, hvorefter eleven orienteres om kuvertens indhold og instrueres i, at den skal overdrages i uåbnet stand til forældrene. Der adviseres i forældreintra.
- I de tilfælde, hvor læreren skønner, at der er brug for en større indsats for en elev orienteres forældre i MinUddannelse. Læreren adviserer forældre via Intra
I forhold til lærerne:
- Ledelsen samtaler med den enkelte lærer dels om afviklingen og dels om klassens resultat.
- Uanset resultaterne af testene, er det målet med samtalen, at analysere årsagen til resultaterne.
- Målet er erfaringsudveksling mellem lærer, lærerteam og ledelsen med henblik på fremadrettet indsats.
- Fokus lægges på den fremadrettede indsats under hensyntagen til klassens resultat og den sammensætning, der er i netop den klasse.
I forhold til bestyrelsen:
- Skolebestyrelsen får fremlagt de relevante resultater fra de nationale test på et skolebestyrelsesmøde.
- Ledelsen redegør for skoledistriktets resultater og kommer med sine overvejelser til hvordan skolerne forventes at arbejde med de områder, der kalder på opmærksomhed.
- Det er skolebestyrelsens mål at se de nationale test, som indikatorer, der viser udviklingen, og som kan bruges til at drøfte skoledistriktets niveau.
Vedtaget af skolebestyrelsen april 2018
|