Nationale test

Principper for arbejdet med obligatoriske nationale test i Distrikt Hjallerup

I forhold til klassen og den enkelte elev:

• Der gives en tilbagemelding til hele klassen om klassens opnåede resultat. Formålet er at analysere årsagen til resultaterne, men fokus lægges på den fremadrettede indsats.
  • Der evalueres med den enkelte elev om resultatet at testen og den opfølgning, der er nødvendig.
  • Hvis eleven placerer sig i ”mangelfuld præstation” eller i ”ikke tilstrækkelig præstation”, i dansk skal eleven efterfølgende afdækkes individuelt i henhold til retningslinjerne i Kommunal strategi for læsning. Disse udarbejdes af dansklærerne i samarbejde med skolens læsevejleder.

I forhold til forældrene:

• Den lærer, der har ansvaret for undervisningen, udskriver forældrerapporten.
  • Forældrerapporten og forældrebrevet lægges i en lukket kuvert, hvorefter eleven orienteres om kuvertens indhold og instrueres i, at den skal overdrages i uåbnet stand til forældrene. Der adviseres i forældreintra.
  • I de tilfælde, hvor læreren skønner, at der er brug for en større indsats for en elev orienteres forældre i MinUddannelse. Læreren adviserer forældre via Intra

I forhold til lærerne:

• Ledelsen samtaler med den enkelte lærer dels om afviklingen og dels om klassens resultat.
  • Uanset resultaterne af testene, er det målet med samtalen, at analysere årsagen til resultaterne.
  • Målet er erfaringsudveksling mellem lærer, lærerteam og ledelsen med henblik på fremadrettet indsats.
  • Fokus lægges på den fremadrettede indsats under hensyntagen til klassens resultat og den sammensætning, der er i netop den klasse.

I forhold til bestyrelsen:

• Skolebestyrelsen får fremlagt de relevante resultater fra de nationale test på et skolebestyrelsesmøde.
  • Ledelsen redegør for skoledistriktets resultater og kommer med sine overvejelser til hvordan skolerne forventes at arbejde med de områder, der kalder på opmærksomhed.
  • Det er skolebestyrelsens mål at se de nationale test, som indikatorer, der viser udviklingen, og som kan bruges til at drøfte skoledistriktets niveau.

Vedtaget af skolebestyrelsen april 2018